عبدالله اوجالان خواستار برزمین گذاشتن سلاح شد/سیاست به جای سلاح
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

آنکارا- ˈعبدالله اوجالانˈرهبر زندانیˈپ.ک.کˈ روز پنجشنبه در پیام نوروزی به در روند سازش بادولت ترکیه اعلام کرد:از مبارزه مسلحانه به مبارزه سیاسی روی می آوریم.

پیام ˈاوجالانˈرا در مراسم نوروز درˈدیاربکرˈ بزرگترین شهر کرد نشین ترکیه بعدازظهرپنجشنبه ˈپروین بولدان ˈ نماینده کرد مجلس ترکیه به زبان ترکی و کردی خطاب به هزاران کرد حاضر در مراسم خواند.

ˈ اوجالانˈ گفت : ما خواهان زندگی مسالمت آمیز دو ملت کرد و ترک در یک نظام دمکراتیک در داخل مرزهای جغرافیایی ترکیه هستیم.

رهبر زندانی ˈپ.ک.کˈ در ادامه با اشاره به اینکه ˈپ.ک.کˈ قصد دارد از مبارزه مسلحانه به مبارزه سیاسی روی آورد ، افزود: ما از برادری و صلح سخن می گوئیم و در روند مصالحه با دولت ترکیه از عناصر ˈپ.ک.کˈ و جوانان کرد می خواهم در صورت ادامه روند مثبت جاری سلاحها را برزمین بگذارید و وارد صحنه سیاسی شوید.

وی افزود درصورت موفقیت روند مصالحه نیروهای مسلح ˈپ.ک.کˈ به خارج از مرزهای ترکیه منتقل خواهند شد.

وی گفت:عصیان من علیه بیچارگی ،جهالت و بردگی و نه برای یک قوم و یا یک دین بود.جنگ ما با جهالت ، بی عدالتی، ارتجاع و هرگونه زور و جبر بود.

اوجالان با عنوان اینکه امروز با یک ترکیه و یک خاورمیانه جدید مواجه ایم ،گفت: در سایه مبارزات ما ؛ ˈکردها ˈ مجددا شخصیت خود را باز یافتند.

وی افزود: برخی با ایجاد تفرقه سعی کردند که ˈعرب ، فارس، کرد و ترکˈ را به جان یکدیگر بیندازند و اکنون زمان متوقف شدن جنگ فرا رسیده است.

رهبر زندانی ˈپ.ک.کˈ با عنوان اینکه درحضور میلیون ها نفر روندی جدید را آغاز می کنیم، گفت: در این روند جدید به جای سلاح باید سیاست پیشه بگیریم .

وی در بخشهایی از پیام خود بر برادری بین ترکها و کردها تاکید کرد و گفت: روند جدید روندی است که در آن کردها و ترکها با برادری در کنار یکدیگر زندگی خواهندکرد.

رهبر زندانی کردهای ترکیه گفت:زمان جنگ و درگیری دیگر نیست،اکنون زمان اتحادبا یکدیگر است و آنانی که به من اعتماد دارندحساسیت روند جدید را درک کنند و این به معنای دست برداشتن از مجادله نیست بلکه سرآغاز یک مجادله جدید است.

اوجالان گفت: مردم خاورمیانه و آسیای میانه در حال بیدار شدن هستند و به جنگهای تحریک آمیز و تصنعی بین خود پایان می دهند و قلوب آنان با فرا رسیدن نوروز سخن از صلح به زبان می آورند.

وی افزود:کردهای ترکیه باید با برپایی یک کنفرانس ملی در مورد سازماندهی خود بحث و تبادل نظر کنند .

اوجالان دربخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه کردها و ترکها در جنگ رهایی بخش ترکیه دوش به دوش یکدیگر برای رهایی خاک خود جنگ کردند، گفت:ما امروز بدان گونه و عمیق تر از آن دوران باید عمل کنیم. ما در مقابل آنانی که خواهان تجزیه و درگیری و تفرقه هستند با یکدیگر متحد خواهیم شد .

در پی آغاز روند مذاکرات بین مقامات دولتی ترکیه و ˈعبدالله اوجالانˈ این اولین بار است که وی در یک پیام مستقیم از اعضای ˈپ.ک.کˈ خواستار به زمین گذاشتن سلاح و ترک خاک ترکیه می شود.

ناظران آگاه با تاکیدبراهمیت سخنان ˈاوجالانˈمی گویند: پیام اوجالان نقطه عطفی درحل مسالهˈ کرد و پ.ک.ک ˈدر ترکیه خواهد بود و این اولین بار است که او که از سوی ˈپ.ک.ک ˈبه عنوان یک رهبر بلامنازع شناخته می شود به این صراحت از خلع سلاح و ترک خاک ترکیه و لزوم پایان دادن به مجادله سیاسی سخن به میان می آورد.

ناظران آگاه در تحلیل سخنان اوجالان می گویند که وی درسخنان خود علاوه بردرخواست خلع سلاح از سوی ˈپ.ک.ک ˈبر حفظ تمامیت ارضی ترکیه تاکید کرده است.

گفته می شود که روند مصالحه دولت ˈرجب طیب اردوغان ˈ با ˈعبدالله اوجالانˈرهبر زندانی ˈپ.ک.کˈ که به مجازات حبس ابد محکوم است ، با موفقیت پیش می رود.

ناظران آگاه عقیده دارند که هر دو طرف از این روند انتظاراتی دارند که هنوز اعلام نشده است.

به عقیده این منابع روند یادشده درکنار تاثیرات مهم در سیاست داخلی ترکیه در آینده سیاست خارجی درمنطقه نیز تاثیر مهمی خواهد داشت و با تحولات آتی در سوریه و عراق در ارتباط خواهد بود.

در مراسم بزرگداشت نوروز در شهر دیاربکر ترکیه براساس برآورد رسانه های ترکیه بیش از یک میلیون نفر شرکت کرده اند.

سیصد خبرنگار و فعال رسانه ای ترکیه و نیز صد خبرنگار خارجی پوشش خبری این مراسم را بر عهده دارند.


March 21st, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی